Tupá a Ostrá skala

By Unknown - 12:34 PM


Vyšný Kubín. Rodisko jedného z najväčších slovenských velikánov Pavla Országha Hviezdoslava. Nad dedinkou sa majestátne vypínajú dve mohutné skaliská - Tupá a Ostrá skala. História Tupej a Ostrej skaly siaha do čias doby bronzovej (obdobie lužickej kultúry), kedy archeológovia datujú prvé osídlenia týchto skál. Neskôr v dobe halštatskej slúžilo dispozične výhodné miesto na Tupej a Ostrej skale keltom, ktorí si na skalných bralách vybudovali pevný hrádok s osadou. V roku 1972 bolo miesto na Tupej a Ostrej skale vyhlásené za chránenú krajinnú oblasť. Archeologické nálezy z vykopávok sú stálou expozíciou v múzeu Bratislavského hradu. 
História na Orave je veľmi pestrá. Priznám sa, ani ja som netušila o týchto skalách a už vôbec nie, že to boli opevnené keltské hradiská. Totižto natrafila som na tieto skaly úplnou náhodou. Doma mám mapu Oravy a prechádzala som si všetky vrchy, ktoré tu máme a zaujal ma nápis Tupá a Ostrá skala. Len tak zo srandy som si ich pozrela na internete a tam som sa dozvedela, že to boli praveké hradiská a je to len 30 min z Námestova. Tak sme sa hneď v piatok poobede s Martinom rozhodli ísť sa pozrieť na zabudnuté skaly nad Vyšným Kubínom. Úplnou náhodou sme tam stretli staršieho pána, ktorého ak sa tam rozhodnete ísť určite stretnete. Vraj tam chodí každý deň a vedie turistický oddiel. Rozpovedal nám celú históriu, ktorá sa tam odohrávala ukázal nám pôvodnú bránu a cesty, ktoré sa z dávnym čias zachovali. Pýtala som sa ho, prečo tu nie je náučný chodník alebo tabule či aspoň označenie, že sa tu niečo tak unikátne nachádza. "Kedysi tu boli, aj tabule aj značenie, to spravili ešte za komunizmu. Odvtedy to zhnilo, popadalo a deti to rozbili, chodievajú sa tu hrať. No nikto to potom neopravil, čo je škoda," odpovedá nám príjemný starší pán, ktorý pyšne pozerá na svoj rodný kraj. Sľúbila som mu, že napíšem článok o Tupej a Ostrej skale, pretože si myslím, že je to veľmi významné miesto na Orave. 
Na Orave máme mnohé krásne a historicky významné miesta, ktoré stoja za návštevu. Ja verím, že si spravíte aj vy krásny výlet na Orave či už s priateľmi alebo s rodinou a budete to zdieľať ďalej, aby aj ľudia, ktorí nie sú odtiaľto vedeli o tom, aké krásne zabudnuté miesto tu máme. 

Dôležité informácie :

dispozícia : Oravská vrchovina - Tupá (810 mnm) Ostrá (813 mnm) skala 
náročnosť trasy : nízka
dĺžka trasy : 2 hodiny

zdroje









  • Share:

You Might Also Like

0 komentárov