Vegánstvo: 10 TIPOV AKO UŠETRIŤ

By Unknown - 3:03 PM


Včera som mala neskutočne hrozný sen. Zaspala som poobede, čo sa mi bežne nestáva pretože som zásadne proti poobedným "šlofíkom". Snívalo sa mi o apokalypse (trochu klišé), o tom ako sme si zničili našu planétu. Valili sa na nás obrovské čierne mraky, ktoré zapaľovali stromy a lesy a všetko bolo v plameňoch. Tam, kde ešte nehorelo sa ľudia v hystérií pokúšali zastaviť ničenie planéty. Orali pôdu a liali do nej nechutnú modrú tekutinu na to, aby zelenina a ovocie rýchlejšie rástli, ale obrovská pohroma sa jednoducho nedala zastaviť. Naša planéta sa ničila sama. Respektíve sme ju zničili my a ona len nezvládla nátlak. Ten sen bol tak reálny, že som sa zobudila na silný tlak srdca, ktoré búšilo tak rýchlo ako by to malo byť naposledy. A tento sen ma konečne donútil dopísať tento článok, pretože ho neviem dopísať už niekoľko týždňov. 

Spísala som pre vás 10 TIPOV ako nie len ušetriť vašu peňaženku, vaše telo ale aj našu planétu. Tipy sú síce veľmi jednoduché a na pohľad sa môžu javiť ako úplne bezvýznamné no v jednoduchosti sa skrýva krása, ktorá môže zachrániť aspoň máličko z toho čo tak milujeme. 

1. Vo veľkom sa oplatí !

Niet pochýb, že veľké balenia sú lacnejšie ako tie menšie. Stačí si pozrieť jednotkovú sumu pod produktom. Otázka spočíva v tom, prečo teda niečoho, čoho je viac, stojí menej ? Šikovní odborníci prišli na to, že ľudia nakupujú vo veľkom veľmi málo. Dôvodov je mnoho - nemajú to kam skladovať, nemá to kto skonzumovať, prípadne nákup by bol ťažký a tak siahnu po niečom čo je menšie, aj keď drahšie. That's it ! Malé balenia sú drahšie, pretože sú spratnejšie, nič viac.

2. Balkónové záhradky

Bazalka či mäta za kuchynským oknom nie je žiadna novinka. Na rozdiel od balkónových záhradiek, ktoré zaplavili celý internet. R.I.P okrasným muškátom a blahoslavené ZDAR novej alternatíve mestského záhradkárčenia. Dopestovať si vie človek skutočne čokoľvek. Paradajky, zemiaky, redkvičky či čerstvý šalát. Zásoby na zimu z balkónoviek pravdepodobne nenarobíte, no určite to ušetrí aspoň nejaké euríčko (peniaze v tomto prípade ani nehrajú takú vysokú rolu, ako pocit z toho, že ste niečo vypestovali na BALKÓNE a je to 100% BIO)

 3. DIY kozmetika a čistiace prostriedky 

Kozmetika a čistiace prostriedky sú niečo, načo by som chcela spraviť jeden osobitný článok. Ženský rod utráca najviac peňazí mesačne len na kozmetiku a potreby do domácnosti. Ročne to robí stovky eur a úplne zbytočne. Na internete si človek zoženie návod na DIY prací prášok, šampón či balzamy na pery. Všetko ekologické a za pár centov. 


4. Venči Lujzu a nekupuj škaredé igelitky 

Plátené tašky sú ekologické a vydržia roky, na rozdiel od igelitovej, ktorá vo väčšine prípadov končí po prvom nákupe v koši. A nehovoriac ešte o tom, že plast je vo všeobecnosti najväčším znečisťovatelom životného prostredia. Viac o škaredých igelitkách a zlatej Lujze tu

5. Poklady z lesa pre všetkých a ZADARMO !

Hubárčenie je jedna z mojich najmilších aktivít v období leta a jesene. Bola ňou aj predtým ako som sa stala vegánkou a ostane ňou, navždy. Jednoducho mám z toho radosť, že môžem prísť do lesa a tam na mňa vykúka malý hríbik, ktorého mi je vždy tak ľúto nakrájať a hodiť do polievky. Viem ale aj to, že to nie je aktivita pre každého. Nie každý vie byť obozretný, mať priestorové videnie a byť trpezlivý, lebo niekedy aj hodiny strávené v lese vám nedajú nič viac ako len čerstvý vzduch a dobrý pocit z prechádzky. No les je tak dobrosrdečný, že nám ponúka mnoho jednoduchých alternatív. Lesné ovocie či bylinky sú pre všetkých a netreba ich vôbec hodiny hľadať. A sú úplne zadarmo. 

6. ZERO WASTE ! Nová vlna zo zahraničia 

Nová éra bez odpadu sa nekompromisne valí na Slovensko ! ZERO WASTE je nie len najnovším výstrelkom módy, je to totižto životný štýl, ktorý je šetrný k prírode a hlavne k vašej peňaženke. Pretože vo väčšine prípadov skutočne platíte len za obal. 

7. Zásoby 

Robiť si zásoby vedia už všetky živé tvory v prírode, len my, tvory "rozumné" na to často zabúdame. Mám pocit, že trendom je skôr vyhadzovať ako uskladňovať a zásobovať. Ja už teraz pripravujem zásoby na zimu (možno pre niekoho skoro),  no myslím si, že práve teraz je najvhodnejší čas, pretože v lete máme všetkého prebytok. Zavárať, mraziť dokonca aj sušiť. To všetko sa dá a pritom zelenina, ovocie či hríby nestratia skoro nič zo svojej výživovej hodnoty.

8. Medicína bylinkami 

Medicína bylinkami je v mnohých prípadoch podmetená pod koberec. Z jednoduchého dôvodu: je zdĺhavá (aj keď o to účinnejšia). Neskutočne ma vie rozčúliť, ak niekomu poviem, že to jednoducho nejem, pretože mi je z toho ťažko a mám bolesti. A viete akej odpovede sa dočkám ? To nevadí, tu máš tabletku od bolesti. Všetko sa rieši tabletkami, aj to najmenšie pichnutie v boku. A to je blbé, dosť blbé na to, aby sa to začalo už konečne riešiť a nie len potichu ale poriadne nahlas. 

9. Výmenné obchody 

Výmenný obchod je úplne bežná záležitosť. Suseda vám prinesie košík marhúľ z Bratislavy a vy jej ponúknete za výmenu pár pokladov z vašej záhrady prípadne upečiete koláč. To je bežné. Ale vymieňať si oblečenie cez internet je up grade susedských výmenných obchodov. A môžem to potvrdiť z vlastnej skúsenosti, že je to úžasné !!! Ja som si tak vymenila skoro nové šaty za krásnu blúzku (ako novú) a dostala som k tomu krásny nový náhrdelník. A úplne zadarmo (teda za poštovné). Výmenné obchody fungujú na stránke https://www.vinted.cz/

10. Užitočné aplikácie, ktoré ti ušetria desiatky eur 

Telefón náš každodenný. Technika by nás nemala ovládať ale ak nám má slúžiť v dobrom, prečo nie. Našla som pár skvelých aplikácií, ktoré vedia ušetriť naozaj kopec peňazí. Prvá aplikácia, ktorá má veľmi zaujala a je dostupná aj online na internete je Dohliadac . Dohliadač je aplikácia, ktorá kontroluje aktuálne zľavy, akcie, letáky vo vybraných predajniach ako Lidl, Tesco, 101 Drogérie a dalšie. Taktiež je skvelá v tom, že si tam môžte vystvoriť nákupný zoznam a ak je akcia prípadne zľava na produkt, ktorý plánujete kúpiť, dohliadač vás upozorní, kam zájsť a nakúpiť najvýhodnejšie. 

Druhou skvelou aplikáciou je Do! Aplikácia Do! slúži len na to, aby ste si v nej vytvorili zoznam úloh/nákupný zoznam/rozpočet, jednoducho čokoľvek čo momentálne potrebujete mať spísané. Je dobré, ak si spravíte rozpočet na celý mesiac a potom ho prepočítavate každý deň. Napríklad ak viete, že váš denný rozpočet nesmie presiahnuť 10€, nebudete nakupovať nad 10€ (pretože to máte prísne spísané v rozpočte).  Prípadne ak nakúpite za 20€, vyčerpáte rozpočet na dva dni, no druhý deň do obchodu nepôjdete. A ak náhodou spravíte nákup na dva dni za 5€, ušetrili ste 15€. Denné rozpočty skutočne pomáhajú nie len pri dohliadaní nad financiami, ale aj pri sebakontrole, pretože pred každým nákupom si treba položiť otázku : " Potrebujem to, alebo to len chcem!". PS: Do! vás upozorňuje aj na to, ak ste nedokončili svoje úlohy. 

Posledná aplikácia je GoodBuy. Najúžasnejšie na appke GoodBuy je, že v nej máte všetky aktuálne letáky v elektronickej podobe. Tak máte dokonalý prehľad nad všetkými akciami či ponukami. A navyše elektronické letáky mi prídu úplne super, pretože sú (podľa mňa) omnoho ekologickejšie. Nakoľko väčšina ľudí si klasické papierové ani len nepozrie a rovno hodí do koša. A navyše, aj tak nemáte šancu zozbierať viac ako 20 letákov každý mesiac a prezrieť si ich. Tu je všetko online, zadarmo a čo je super, stále aktuálne. 




  • Share:

You Might Also Like

0 komentárov